Program rozwoju Gorzowa

Wstęp

Marta Bejnar-Bejnarowicz

Drodzy Mieszkańcy,

Miasto jest jak organizm – kiedy choruje jeden organ, cierpi całość.

W myśleniu o Gorzowie potrzebujemy więc podejścia całościowego – długofalowego i zrównoważonego.
Należy uleczyć chore obszary, m.in. komunikację publiczną, politykę społeczną, inwestycje miejskie, chaos i estetykę przestrzeni, wzmocnić zaniedbane, m.in.: rozwój gospodarczy, edukację, środowisko, turystykę, rozwijać te, w których mamy potencjał: kulturę, sport, aktywność obywatelską, lokalną przedsiębiorczość.

Aby konsekwentnie je wdrażać w życie – niezwłocznie po wyborach przystąpimy do uspołecznionego opracowania strategii rozwoju miasta. Już dziś jednak przedstawiamy założenia, wartości i cele, które zostały zdiagnozowane we współpracy z mieszkańcami, aktywistami, specjalistami i ekspertami jako potrzeby Miasta.

Marta Bejnar-Bejnarowicz
kandydatka na Prezydenta Miasta Gorzowa Wlkp.

1. PIĘKNY GORZÓW

KONIEC ZE ŚMIETNIKAMI NA ULICACH – CZYSTY GORZÓW

  • Inwestycja w pojemniki półpodziemne;
  • NIższe ceny za wywóz śmieci;
  • Zmiana częstotliwości i zasad wywozu odpadów – przy ogłaszaniu nowych przetargów;
  • Ustalenie stawek opłat dla miasta i gmin MG-6;
  • Preferencyjne warunki dla wspólnot chcących wybudować swoje altany śmietnikowe na podwórkach;
  • Zwiększenie liczby miejskich koszy na odpady zwykłe i psie;

ESTETYKA MIASTA

  • Likwidacja reklam nielegalnych i na obiektach publicznych / finansowanych przez miasto;
  • Gorzowski Standard Przestrzeni Publicznej
    • czytelne i stałe zasady przetargów lub konkursów: udział mieszkańców w projektowaniu
    • system identyfikacji wizualnej m.in. tablice z nazwami ulic i numerami budynków, drogowskazy miejskie, tablice informacyjne o obiektach;
    • Jednolity standard małej architektury i nawierzchni;
  • Edukacja architektoniczna i urbanistyczna dla dzieci i młodzieży;
  • Program ochrony krajobrazu nadrzecznego, na wzór Bydgoszczy;
  • Stworzenie miejsc dla artystów street-artu, w których mogliby wykonywać graffiti;
  • “Pogromcy bazgrołów”
    • Program zabezpieczania elewacji systemem anty-graffiti oraz czyszczenia elewacji;
    • Edukacyjna kampania przeciwko niszczeniu elewacji;
    • Murale wykonane przez młodych artystów jako pozytywny przykład dla dzieci i młodzieży;

ZIELEŃ MIEJSKA – PŁUCA MIASTA

  • Połączenie terenów zielonych – parków, skwerów, placów trasą rekreacyjną;
  • Rozwój parków miejskich; Kliny oraz korytarze ekologiczne; Akustyczna izolacja roślinna; Trawniki, pasy międzyjezdniowe, skwery zagospodarowane krzewami (mniej koszenia, mniej alergii)
  • Wsparcie formuły tzw. rolnictwa miejskiego;
  • Zielona edukacja:
    • Informacje o gatunkach drzew i krzewów występujących w parkach;
    • Ścieżki naukowe
    • konkursy na proekologiczne zagospodarowanie podwórek;
  • Zielony Zespół i strona społeczna partnerem przy inwestycjach ingerujących w zieleń;

EKO ZNACZY TANIEJ

  • Monitoring i ograniczanie zanieczyszczeń powietrza poprzez przyłączanie do sieci ciepłowniczej;
  • Dopłaty do wymiany palenisk indywidualnych i termomodernizacji;
  • Oświetlenie budynków, ulic oszczędnymi źródłami światła;
  • Usuwanie wyrobów szkodliwych dla środowiska, np. azbestu;
  • Zawieranie porozumień międzygminnych przy ustalaniu warunków dostaw energii;
  • Współpraca z sektorem naukowo-badawczym;
    • Współpraca z wyspecjalizowanymi organizacjami pozarządowymi;
    • Gorzowski Ośrodek Technologiczny;
    • Lokalne ośrodki naukowe;
    • Partnerstwo publiczno-prywatne w formule Energy Saving Company. Kontrakt samorząd- firma zewnętrzna, spłacany z oszczędności zużycia energii
  • Edukacja:
    • Podnoszenie świadomości w zakresie efektywności energetycznej;
    • Promocja wykorzystywania innych środków transportu niż samochód;

SYSTEM GOSPODAROWANIA WODĄ OPADOWĄ:

  • Utrzymanie właściwego stanu miejskiej sieci kanalizacji deszczowej;
  • Retencja wody deszczowej;
    • Przestrzeń dla wody, drzew i innej roślinności zapewniona już na etapie projektowania,
    • Obniżenie trawników w stosunku do ulic i chodników
    • Pasy roślinności buforowej
    • Systemy infiltracyjne (np. niecki i studnie chłonne, zbiorniki, zlewnie, rowy infiltracyjne)
    • Powierzchnie przepuszczalne (np. beton przepuszczalny, asfalt drenujący, betonowe kraty trawnikowe itp.)
    • Zbiorniki czasowej retencji wykorzystywane np. jako obszary rekreacji lub sportu;
    • Sekwencyjny System Sedymentacyjno-Biofiltracyjny
    • Rozprowadzanie wody opadowej po terenach zieleni – suche strumienie, zielone rynsztoki;

BEZPIECZEŃSTWO PUBLICZNE – STRAŻ MIEJSKA

  • Wysokie mandaty za zaśmiecanie i zatruwanie miasta;
  • Monitoring wizyjny w mieście, w tym kamery on-line jako promocja miasta;
  • Zero tolerancji dla dewastacji i zaśmiecania miasta;
  • Foto-pułapki do wyłapywania zaśmiecających tereny zielone i inne;
  • Całodobowy telefon do zgłaszania spraw miejskich – awarii, problemów, uwag- itp;

NASZA HISTORIA

  • Zatrzymanie degradacji zabytków:
    • Łaźnia Miejska, Willa Herzoga, kamienice, zabudowania po Stilonie i inne;
    • Aktywne poszukiwanie partnerów m.in. w formule partnerstwa publiczno-prywatnego;
  • Edukacja
    • projekty, animacje, warsztaty, publikacje na temat kultury i historii Gorzowa;
    • Konkurs “Wiedzy o mieście” pod patronatem Prezydenta Miasta;
    • Gry terenowe;
    • Ścieżki dydaktyczne o przyrodzie, zabytkach, historii;
  • Informacja turystyczna
    • Punkt Informacji Turystycznej;
    • Wycieczki z przewodnikiem;
    • Multimedialne przewodniki, aplikacje mobilne;
    • Miejsca pamięci ważne dla byłych i obecnych mieszkańców miasta;

DOBRA ADMINISTRACJA

  • Biuro Planowania Przestrzennego
    • Grupa projektowa ds. lokalizacji inwestycji, warunków zabudowy, planów zagospodarowania;
    • Modelowe planowanie przestrzenne – bryłowe i symulacyjne
    • Baza własności miejskich;
  • Utworzenie Centrum Usług Wspólnych;
  • Konkursy architektoniczne dla inwestycji miejskich;

2. BOGATE MIASTO, ZAMOŻNI MIESZKAŃCY

Dbamy o to, co mamy.

AGLOMERACJA GORZOWSKA

  • Kreowanie pozytywnego wizerunku miasta i Aglomeracji;
  • Współpraca z sąsiednimi regionami poza MOF;
  • Sieciowanie działających na obszarze Aglomeracji małych i dużych przedsiębiorców;
    • Rozwój instytucji otoczenia biznesu;
    • Formuły partnerstwa publiczno-prywatnego;
  • Wspólna oferta inwestycyjna;
    • Analiza ponadregionalnych kryteriów lokalizacji nowych inwestycji;
    • Przygotowanie miejsc lokalizacji biznesu: produkcja, atrakcyjne powierzchnie biurowe;
    • Warunki dla miejsc pracy wysokiej jakości: powiązanie nauki z biznesem;
    • monitoring wykwalifikowanej i zawodowo mobilnej kadry;
  • Współpraca oparta na zasadach partnerstwa i zaspokajania wspólnych interesów;
    • Wspólna komunikacja miejska;
    • Wspólne usługi społeczne, kulturalne i sportowe;
    • Wspólne planowanie przestrzenne: zmniejszanie ryzyka inwestycyjnego, ułatwienie oceny rentowności inwestycji, skrócenie terminów pozwolenia na budowę;

ROZWÓJ OPARTY NA WYSOKOTECHNOLOGICZNYCH USŁUGACH

  • Zespół profesjonalnych lobbystów,
    • dotarcie do inwestorów przyszłościowych branż, którzy planują budowę nowych ośrodków,
  • Współpraca z uczelniami w kierunku kształcenia kadr w pożądanych branżach:
    • Przemysł 4.0 – integracja systemów i tworzenie sieci;
    • Inteligentne specjalizacje: programowanie gier komputerowych, telekomunikacja, nanotechnologia, biotechnologia, energetyka, analityka danych, sztuczna inteligencja, tele-medycyna;
    • FabLab – laboratorium technologicznych innowacji;
  • Gorzowski Ośrodek Technologiczny – Park Naukowo-Technologiczny
    • Powiązanie nauki z biznesem;
    • Inicjatywy klastrowe;
    • Przestrzenie biurowe, open space, sale konferencyjne;
    • Doradztwo, usługi księgowe, IT, promocji;
    • Inicjatywy Hackerspace – opracowywania innowacyjnych rozwiązań technologicznych z zakres elektroniki, mechatroniki, technologii informacyjno-komunikacyjnych (np. w postaci animacji wydarzeń, zabezpieczenia technicznego i lokalowego oraz promocji).
    • CivicTech – Hackathony miejskie – spotkania o charakterze maratonów programistycznych koncentrujące się na tematyce miejskiej.
    • Start-up’y, warsztaty kreatywne;

LOKALNI PRZEDSIĘBIORCY – SÓL TEJ ZIEMI

  • Rada Przedsiębiorców
    • społeczne ciało doradcze prezydenta;
    • wspólne kreowanie polityki i rozwoju gospodarczego;
    • wspólne przedsięwzięcia gospodarcze;
    • opiniowanie dokumentów strategicznych, aktów prawa miejscowego;
  • Polityka zachęt i bodźców prorozwojowych dla gospodarki lokalnej
    • Regionalne specjalizacje – wsparcie i promocja;
    • Elastyczne czynsze (kroczące, zmienne sezonowo itd.),
    • Wspólne akcje promocyjne,
    • Planowe intensyfikowanie obecności mieszkańców w centrum miasta przez specjalnie organizowane wydarzenia miejskie itp.,
    • Oferta komercyjnego zarządu lokalami użytkowymi – łączenie w większe kompleksy (np. całe pierzeje lub ulice) i osiąganie wspólnych korzyści;
  • Lokalna przedsiębiorczość w centrum miasta
    • Wyprzedzające planowanie pożądanych miksów funkcji gospodarczych;
    • Zabezpieczenie pożądanych funkcji – Miejscowy Plan Rewitalizacji dla Chrobrego, Sikorskiego i Nowego Miasta;
    • Aktywne poszukiwanie odpowiednich najemców;
  • Mikroprzedsiębiorcy
    • Baza lokalowa dla jednoosobowych działalności gospodarczych, start-upów;
    • Doradztwo : księgowość, prawo, promocja, szkolenia pracowników;
    • Sieciowanie i klastry branżowe;
    • Pożyczki na rozwój działalności;
  • Osiedlowe ryneczki
    • Drobny handel uliczny nie tylko jako przedsięwzięcie gospodarcze, ale także społeczne;
    • Zasady dla mini- i mikrotargowisk uwzględniające znaczenie dla kolorytu miasta;
  • Ekonomia społeczna
    • Spółdzielnie Socjalne jako partner w realizacji zadań miasta;
  • Rolnictwo
    • Reaktywacja targów rolniczych;
    • Wspieranie rodzimej wytwórczości;
    • Ogrodnictwo miejskie, osiedlowe przedogródki;

CHCĘ TU WRÓCIĆ PO STUDIACH

  • System stypendialny dla studentów
    • nieoprocentowana pożyczka z możliwością anulowania – pod warunkiem powrotu do Gorzowa po uzyskaniu dyplomu wyższej uczelni na czas minimum taki jak czas studiów;
  • Gorzowscy “aniołowie biznesu”,
    • wsparcie mentorów dla startupów;
    • wsparcie mentorów dla absolwentów zakładających działalność gospodarczą;
  • Mieszkania dla najzdolniejszych
    • Pula mieszkań dla pozostających/powracających do Gorzowa absolwentów z najwyższymi wynikami;
    • Zatrzymanie w Gorzowie osób szczególnie zdolnych;
  • Edukacja
    • Doradztwo zawodowe;
    • Lekcje przedsiębiorczości prowadzone przez przedsiębiorców na terenie ich zakładów; Wizyty uczniów u lokalnych pracodawców;
    • Spotkania młodzieży z aktywnymi liderami społeczności lokalnej;
    • Organizacja targów edukacji i pracy;
    • Klasy patronackie (Aglomeracja, Polska, Zagranica): praktyki i staże zawodowe;
    • „Kowale własnego losu” – projekty kreujące postawę odpowiedzialnego wybierania zawodu;
  • „Gorzów programuje”
    • Doskonalenie zawodowe dorosłych w kierunku programowania;
    • inicjatywa Rails Girls, organizująca w różnych krajach otwarte kursy programowania dla kobiet;

M-3  W GORZOWIE

  • Społeczne budownictwo czynszowe
    • Remont mieszkań komunalnych;
    • Budowa mieszkań czynszowych (celu publicznego) jako uzupełnianie zabudowy śródmiejskiej;
    • Ustalenie czytelnych i przejrzystych zasad dostępu do lokali w ramach tworzonego zasobu społecznego budownictwa czynszowego;
  • Remont mieszkań w Domu Seniora;
  • Wsparcie rodzin wielodzietnych i osób niepełnosprawnych w uzyskaniu własnego mieszkania;
  • Program rozwiązywania problemów nawarstwionych dla zadłużonych w lokalach komunalnych;

SPOŁECZNE ZNACZY WAŻNE

  • Centrum Aktywności Lokalnej na każdym osiedlu
    • Przestrzeń rekreacji, integracji i odpoczynku dla lokalnych społeczności;
    • Biblioteki osiedlowe (filie) oraz miejsca BookCrossing’u pod opieką bibliotek;
    • Świetlice środowiskowe na uczciwych warunkach, placówki wsparcia dziennego;
    • Instrumenty wsparcia rodziny (w tym asystentura rodzinna);
    • Wsparcie dla rodzin sprawujących stałą opiekę nad osobą od tej opieki zależną;
  • Przedszkola, żłobki, kluby dziecięce
    • remont lokali miejskich pod kluby dziecięce;
    • zwiększenie dostępności opieki nad dziećmi, także z niepełnosprawnościami;
    • wprowadzanie elastycznych godzin pracy;
    • dostępność przez cały rok;
    • miejsca opieki i nauki dla dzieci z niepełnosprawnościami: oferta edukacyjna i specjalistyczna, oddziały integracyjne;
  • Opieka nad osobami dotkniętymi bezdomnością
    • Schronisko z ogrzewalnią, łaźnią i stołówką;
    • Mieszkania chronione, treningowe, wspomagane itd.;
  • Lekarze w Gorzowie
    • mieszkania dla lekarzy brakujących specjalizacji (geriatria, ortopedia, kardiologia, onkologia, pediatria, choroby wewnętrzne) we współpracy ze Szpitalem Wojewódzkim i ośrodkami zdrowia;

3. WSPÓLNE PROBLEMY, WSPÓLNE DECYZJE

Partycypacja może wydłużać proces podejmowania decyzji, ale rekompensowane jest to przez szybsze i efektywniejsze realizowanie przedsięwzięć, odpowiadające faktycznym potrzebom mieszkańców i mieszkanek.

Władze podejmują decyzje w sposób transparentny, kierując się dobrem jego mieszkańców i włączając ich w ten proces. Mieszkańcy zachowują postawę aktywną, mają wpływ na swoje miasto.

WSPÓŁRZĄDZENIE –  SPOSÓB PODEJMOWANIA TRUDNYCH DECYZJI

  • Badanie opinii publicznej;
  • Przeprowadzanie debat publicznych;
  • Referenda lokalne w przypadku strategicznych planów dotyczących rozwoju miasta;

DIALOG OBYWATELSKI – MOJE MIASTO, MOJA SPRAWA

  • Dialog społeczny
    • Powszechna, aktualna informacja o inwestycjach, remontach, działaniach i konsultacjach;
    • Platforma komunikacji społecznej do dialogu z mieszkańcami – miejski portal bez cenzury;
    • System umożliwiający powiadamianie służb o niedogodnościach (dziury w drogach, awarie, sugestie);
    • Cykliczne otwarte spotkania prezydenta z mieszkańcami i radnymi;
    • Przewidywalność – konsultacje na etapie tworzenia projektów, polityk publicznych lub planowania inwestycji – opinia i wiedza mieszkańców jest wartością a nie przeszkodą;
    • Wynik konsultacji jest ważny niezależnie od liczby uczestników;
    • Informacje zwrotne: merytoryczna odpowiedź w rozsądnym terminie;
  • Stworzenie sieci liderów lokalnych
    • Pomost i wsparcie w bezpośrednim kontakcie z mieszkańcami, przedsiębiorcami;
    • Rozpoznawanie potrzeb;
    • Aktywizacja lokalnych społeczności;
    • Wspieranie aktywnych osób w ich działaniach na rzecz środowiska lokalnego oraz realizacji projektów aktywności lokalnej;
  • Centrum Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi
    • Lokale dla podmiotów III sektora;
    • Uczciwe konkursy na zadania własne gminy;
    • Regularny i otwarty dialog z organizacjami pozarządowymi;
    • Zaproszenie do udziału w procesach planowania inwestycji, projektowaniu, strategiach rozwoju, tworzeniu polityk społecznych, kulturalnych, sportowych, edukacyjnych itd.;
  • LabGov
    • Zespół do współpracy biur i wydziałów, przełamujący silosową strukturę pracy;
    • Kanał komunikacji i współpracy samorządu z innymi instytucjami publicznymi, innowatorami społecznymi, sektorami edukacji, biznesu i NGO;
  • Urząd dla ludzi
    • Czytelny język komunikacji i urzędowych pism;
    • Rzetelne, aktualne, zrozumiałe informacje;
    • Upublicznianie m.in. dokumentacji technicznych oraz formalnej korespondencji, związanej z inwestycjami, umów, analiz, raportów;
  • Utworzenie Dzielnic (jednostek pomocniczych):
    • Rady Dzielnic działające społecznie przy Centrach Aktywności Lokalnej;
    • Mieszkańcy rejonów mogą decydować bezpośrednio o rozwoju swojego rejonu;
    • Wykorzystanie potencjału dzielnic w rozwoju lokalnym, rewitalizacji, budowie kapitału społecznego czy włączeniu społecznym, wypracowanie i promowanie najlepszych praktyk związanych z funkcjonowaniem dzielnic;

4. INWESTYCJE MIEJSKIE – WYSOKA JAKOŚĆ, MAŁA UCIĄŻLIWOŚĆ

CO, KIEDY I DLACZEGO

Inwestycje i remonty zgłaszane do Budżetu Obywatelskiego będziemy traktować jako wytyczne inwestycyjne dla prezydenta i baza wiedzy o realnych potrzebach mieszkańców;

  • Aktualny i uczciwy system informacji miejskiej o inwestycjach: rzetelna informacja na bieżąco o utrudnieniach, czasie trwania i sposobach ich minimalizowania;
  • Etapowanie dużych inwestycji miejskich w celu ograniczenia ryzyka;
  • Harmonogram robót drogowych: remont jednocześnie tylko jednego pasa ruchu, aby drugi pozostał przejezdny;
  • Przygotowanie inwestycji w sposób minimalizujący uciążliwości, jak np.:
    • „Czas trwania konkretnego utrudnienia” zamiast mało skutecznego ogólnego kryterium „czas realizacji inwestycji”;
    • Konkretne wymogi dotyczące organizacji robót i tymczasowej organizacji ruchu;
    • Mechanizmy ekonomiczne zachęcające wykonawcę do zminimalizowania utrudnień (np. wycena w kosztorysie „wartości zwężenia jezdni do 1 pasa ruchu przez 1 dzień”);
    • Stały monitoring robót pod względem minimalizacji uciążliwości;

ZERO TOLERANCJI DLA BYLEJAKOŚCI

  • Partnerska współpraca z nadzorem: profesjonalny nadzór, mądry inwestor;
  • Miasto jako inwestor – zawsze po stronie mieszkańców;
  • Unikanie odbiorów inwestycji z usterkami;

5.  EDUKACJA XXI WIEKU

PRACUJEMY W GODNYCH WARUNKACH

  • Godne warunki do nauki w szkołach:
    • inwentaryzacja potrzeb remontowych placówek oświatowych. “Mapa drogowa” remontów;
    • rzetelna analiza nakładów na prace remontowe;
  • Baza noclegowa dla uczniów spoza Gorzowa, np. internaty;
  • Wykorzystanie obiektów szkolnych na zajęcia wyrównawcze, sportowe, koła zainteresowań – w porozumieniu z dyrektorami i nauczycielami;

DZIECI SĄ NAJWAŻNIEJSZE

  • Miejskie programy zajęć dodatkowych:
    • lekcje logiki i logicznego myślenia;
    • lekcje przedsiębiorczości;
  • Specjaliści w szkołach:
    • Pomoc psychologiczna: zapobieganie stanom depresyjnym, uzależnieniom, samotności wśród młodzieży; Zapobieganie niedostosowaniu i problemom w nauce, brakom umiejętności w radzeniu sobie z trudnościami;
    • Pomoc logopedyczna;
    • Rehabilitacja w klasach integracyjnych;
  • Zdolni uczniowie:
    • Zajęcia pozalekcyjne dla zdolnych i uzyskujących ponadprzeciętne wyniki w nauce;
    • Koła zainteresowań dla dzieci i młodzieży realizowane przez godnie wynagradzanych nauczycieli;

NAUCZYCIELE TO NASI PARTNERZY

  • Włączenie psychologów szkolnych, nauczycieli, dyrektorów w konstruowanie miejskich polityk:
    • ukierunkowanie polityk na rozwój dziecka;
    • realizowalność założeń;
  • Menedżerski system zarządzania szkołą
    • dyrektorzy prowadzą politykę finansową placówki;
    • możliwość pozyskiwania środków zewnętrznych;
  • Wkłady własne do wniosków na środki zewnętrzne:
    • dofinansowanie działalności statutowej;
    • dostęp do  środków unijnych na modernizację infrastruktury;
    • dostęp do  środków unijnych na wzbogacenie oferty edukacyjnej, dokształcania nauczycieli;
    • wyjazdy młodzieży w ramach wymiany międzynarodowej i inne;
  • Dobry nauczyciel:
    • Premiowanie nauczycieli za osiągnięcia uczniów i wychowanków;
    • Doradztwo doświadczonych i emerytowanych nauczycieli i pedagogów;
    • Zachęty dla młodych nauczycieli, absolwentów wyższych uczelni – zwłaszcza przedmiotów ścisłych i zawodowych:
      • dodatki za wychowawstwo;
      • dodatki za opiekę nad stażystami;
      • objęcie młodych nauczycieli systemem mieszkaniowym;

SZKOŁA PRZYGOTOWUJE DO ŻYCIA

  • System stypendialny dla najzdolniejszych uczniów za wyniki w nauce, osiągnięcia sportowe i artystyczne;
  • Nawiązanie ścisłej współpracy z miastami partnerskimi w celu wymiany doświadczeń i mobilności uczniów, studentów i kadry pedagogicznej i naukowej gorzowskich szkół i uczelni;
  • Położenie nacisku na przygotowanie sieci szkół w zakresie technikum i szkoły branżowej I i II stopnia zgodnej z potrzebami rynku pracy oraz tworzenie miejsc na odbywanie praktyk i stażów dla  uczniów;
  • Wspomaganie szkoły i inicjowanie działań służących nawiązywaniu współpracy z pracodawcami przy organizacji praktyk zawodowych, także w innych częściach kraju i za granicą;
  • Wspieranie tworzenia i rozwoju regionalnych szkół zawodowych (np. Centrum Edukacji Zawodowej, Zespół Szkół Gastronomicznych, Zespół Szkół Elektrycznych) kształcących młodzież z całego regionu;
  • Zapewnienie rozwoju i finansowania zajęć pozalekcyjnych;
  • Wsparcie szkół podstawowych i średnich z alternatywnymi systemami nauczania (Montessori, Szkoła demokratyczna);

CHCĘ STUDIOWAĆ W GORZOWIE!

  • Wsparcie uczelni wyższych i filii prestiżowych uczelni w zakresie kierunków niszowych w dziedzinach określonych jako zawody przyszłości;
  • Wsparcie prowadzenia badań naukowych i łączenia nauki z biznesem;
  • Wsparcie szkół wyższych w oparciu o jasne kryteria atrakcyjności i innowacyjności kierunków;
  • Wsparcie rozwoju kierunków, które przekładają się wprost na wzrost atrakcyjności Gorzowa i samej uczelni;
  • Podjęcie działań w kierunku utworzenia przy szkołach średnich warsztatów i laboratoriów wykorzystywanych w następstwie przez uczelnie;
  • Wsparcie w pozyskiwaniu kadry naukowej;
  • Włączenie studentów w dyskusję o przyszłości akademickiej Gorzowa Wielkopolskiego;

6. TU I TAM W 20 MINUT

Im mniej samochodów, im przyjaźniejsze przestrzenie publiczne, tym więcej ludzi i większe obroty działalności funkcjonujących w centrach miast. Należy więc pomóc przedsiębiorcom i oddać miasto pieszym. Do tego potrzebna jest porządna komunikacja miejska.

Głównym celem nowoczesnego transportu publicznego jest zapewnienie mieszkańcom dogodnych dojazdów komunikacją miejską w rozsądnym czasie oraz – poprzez jej atrakcyjność cenową dla pasażerów – zmniejszenie uciążliwości indywidualnego ruchu drogowego oraz hałasu i zanieczyszczenia powietrza w mieście.

Spacer, rower, tramwaj, autobus, samochód – spójne ogniwa komunikacji.

KOMUNIKACJA PIESZA

  • Naprawa chodników i przejść pieszych;
  • Utworzenie ciągłych traktów pieszych prowadzących bez przeszkód do przystanków, przedszkoli, szkół, przychodni;
  • Rodzaj nawierzchni przyjazny dla seniora, podróżnego z walizką na kółkach, osób niepełnosprawnych, matek z wózkami dziecięcymi;
  • Udogodnienia dla osób niewidomych i niedowidzących w postaci wypustek, pasów prowadzących i pól uwagi we wszystkich inwestycjach drogowych
  • Sygnalizacja dźwiękowa;
  • Piktogramy na włącznikach sygnalizacji wzbudzeniowej;
  • Wsparcie instytucjonalne przy likwidacji barier w prywatnych lokalach użyteczności publicznej (podjazdy, likwidacja schodów);

KOMUNIKACJA MIEJSKA

  • Rozkład jazdy
    • Dostosowanie tras i rozkładu jazdy do bieżących potrzeb mieszkańców;
    • Uwzględnienie szczególnych potrzeb osób starszych i z trudnościami w poruszaniu się;
    • Zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów na najbardziej oczekiwanych trasach;
    • Uruchomienie nowych linii autobusowych oraz przywrócenie linii 128 i 214;
    • Obsługa komunikacyjna CRS “Słowianka”;
    • Obsługa osiedla Europejskiego;
    • Obsługa osiedla Piaski;
    • Obsługa osiedla przy ul. Chopina małymi autobusami;
    • Czytelne rozkłady jazdy i wyraźne oznakowanie przystanków poprzez zastosowanie dużej czcionki na wiatach;
  • Przystanki
    • Przebudowa niefunkcjonalnych przystanków pod kątem seniorów i osób niepełnosprawnych;
    • Budowa wyniesionych przystanków tramwajowych, tzw. przystanków wiedeńskich, umożliwiających wejście do pojazdu z poziomu podniesionej jezdni;
  • Tabor
    • Wymiana zdegradowanego taboru autobusowego na tabor hybrydowy;
    • Zakup drugiej partii tramwajów niskopodłogowych;
  • Bilety
    • Wprowadzenie tanich lub bezpłatnych przejazdów dla uczniów gorzowskich szkół;
    • Obniżenie wieku dla biletu bezpłatnego do 65 roku życia bez względu na płeć;
    • Dostosowanie cen biletów okresowych i weekendowych do poziomu innych miast;

KOMUNIKACJA ROWEROWA

  • Stworzenie spójnego systemu ścieżek, dróg i tras rowerowych, aby rowerem można było bezpiecznie dojechać do pracy i do szkoły;
  • Sukcesywne obniżanie krawężników na ścieżkach rowerowych;
  • Stojaki na rowery;
  • Punkty naprawy rowerów;

KOMUNIKACJA SAMOCHODOWA

  • Program budowy i remontów dróg
    • osiedlowych, parkingów, chodników;
    • gruntowych na obrzeżach miasta;
    • czerpanie pomysłów z wniosków do Budżetu Obywatelskiego;
  • “Zielona fala” na ruchliwych ulicach, m.in ciąg Roosvelta – Słowiańska i Jagiełły – Chrobrego;
  • Punkty ładowania samochodów elektrycznych;
  • Prawidłowe oświetlenie ulic i przejść;

UKŁAD KOMUNIKACYJNY

  • Harmonogram remontu dróg i chodników opracowany przez mieszkańców i z użyciem danych z Budżetu Obywatelskiego;
  • Harmonogram remontów dróg oraz osobny program dla dróg gruntowych;
  • Rozbudowa i połączenie systemu dróg rowerowych;
  • Dokończenie układu komunikacyjnego – krwioobiegu miasta;
  • Działania w kierunku zachodniej trasy średnicowej, obejmującej budowę ul. Żelaznej, mostu zachodniego na Warcie oraz drogi do węzła przy ul. Kasprzaka;
  • Działania w kierunku budowy ul. Kamiennej;

7. AKTYWNI SENIORZY, AKTYWNI NIEPEŁNOSPRAWNI – NIEDOCENIONY SKARB MIASTA

Synergia potencjałów: seniorzy mają wiele do zaoferowania społeczeństwu, a społeczeństwo ma wiele do zaoferowania seniorom, międzypokoleniowa współpraca, poznawanie się i czerpanie z wzajemnych doświadczeń;

  • Srebrna gospodarka
    • inwestycja w usługi dla seniorów;
    • tereny dla domów opieki dla seniorów;
  • Pełnomocnik ds. osób niepełnosprawnych
    • społeczne ciało doradcze przy prezydencie z faktycznymi uprawnieniami;
    • przedstawiciele organizacji wybranych grup społecznych;
  • Osiedlowe Centra Aktywności Lokalnej
    • Usługi socjalne (np. posiłek, usługi opiekuńcze i rehabilitacyjne);
    • Usługi edukacyjne, np. warsztaty rękodzielnicze, plastyczne, językowe, komputerowe;
    • Zajęcia kulturalno-oświatowe (koncerty, zajęcia teatralne, śpiewu, wycieczki rekreacyjne);
    • Aktywność ruchowa (np. kursy tańca, nordic walking, pilates);
    • Aktywizacja społeczna (np. organizacja Dni Seniora, współpraca z przedszkolami);
    • Terapia zajęciowa (muzykoterapia, treningi umysłu itp.);
    • Adopcja skwerów miejskich;
    • System samopomocy, gdzie ludzie z lepszą kondycją fizyczną będą pomagać słabszym;
    • Programy międzypokoleniowe, gdzie dziadkowie, których wnuki są daleko, mogą spędzić czas z dziećmi z sąsiedztwa;
    • “Charity shop” – punkty / sklepy dobroczynnych aukcji;

NA DOBRE I NA ZŁE

  • Rozwijanie dziennych form opieki dla osób starszych, dzięki którym rodziny nie będą musiały zrezygnować z zatrudnienia w celu sprawowania opieki, a jednocześnie nie będą zmuszone umieszczać swoich rodziców w formach opieki całodobowej;
  • Przygotowanie zasobów kadrowych bezpośrednio do świadczenia usług dla osób starszych, np. opiekunów, rehabilitantów, animatorów itp.;
  • Szeroka współpraca z organizacjami pozarządowymi, przedsiębiorstwami społecznymi świadczącymi usługi opiekuńcze;
  • Wsparcie sektora usług opiekuńczych i zdrowotnych świadczonych dla osób starszych;
  • Wsparcie dla Gminnego Centrum Pomocy Rodzinie w zapewnianiu opiekunów osób starszych;

PRZESTRZEŃ MIEJSKA Z TROSKĄ SENIORÓW I OSOBY Z DYSFUNKCJAMI

  • Karta Praw Osób Niepełnosprawnych
    • zapewniającej niepełnosprawnym prawo do życia w środowisku wolnym od barier funkcjonalnych;
    • dostęp do urzędów i obiektów użyteczności publicznej;
    • swobodnego przemieszczania się i powszechnego korzystania ze środków transportu;
  • Gorzowski Standard Dostępności – standard projektowania uniwersalnego
    • Toalety publiczne;
    • Źródełka z wodą pitną;
    • Ławki z oparciami;
    • Lokalizacja punktów orientacji w terenie;
    • Niwelowanie krawężników;
    • Usuwanie barier architektonicznych;
    • Unikanie schodów;
    • Podjazdy mobilne (dla lokali, jak np. gastronomia, usługi);
  • Wsparcie utworzenia systemu miejskiej wypożyczalni sprzętu rehabilitacyjnego (balkoniki, kule, łóżka specjalistyczne, wózki elektryczne, inne);

8. CZAS NA RELAKS. KULTURA, SPORT I NASI MALI PRZYJACIELE

8A. KULTURA

Gorzów – miasto zadbane, estetyczne, zielone, dbające o swoje dziedzictwo, szanujące historię i zabytki, przyjazne mieszkańcom i przyjezdnym, w którym sąsiedzi współpracują ze sobą, tworząc trwałe lokalne wspólnoty, działające na rzecz dobra wspólnego.

Gorzów – miasto w którym żyją i działają kreatywni ludzie: artyści, animatorzy, studenci i uczniowie, młodzi i seniorzy, politycy i urzędnicy –  ludzie aktywni, którzy stanowią elity intelektualne i miejscy aktywiści, będący liderami stowarzyszeń, fundacji i grup nieformalnych. Miasto, które przyciąga twórców, a ich kreatywność przekłada się na jego rozwój i sukces.

Gorzów – miasto, którego  mieszkańcy znają swoją historię, są dumni z miejsca, w którym żyją,  a instytucje kultury, organizacje pozarządowe, administracja, przedsiębiorcy oraz szkoły i uczelnie potrafią ze sobą współdziałać realizując  długofalową strategię rozwoju kultury.

Gorzów – miasto, które prowadzi dialog z mieszkańcami, współpracuje z regionem i  miastami partnerskimi, w którym myśli się i planuje perspektywicznie.

DOBRA STRATEGIA TO PODSTAWA

  • Aktualizacja Strategii Kultury;
  • Optymalizacja wydatków samorządu na kulturę w aspekcie nowej strategii;
  • Zmiana sposobu rozdzielania środków na działalność kulturalną dla instytucji, stowarzyszeń i fundacji oraz inicjatywy i aktywności autonomiczne z tzw. Poszerzonego pola kultury. Jest ich w Gorzowie coraz więcej – gorzowska alternatywa muzyczna, Magnetoffon, Centrala, małe firmy produkujące i wydające płyty;
  • Zapewnienie wkładów własnych przy realizacji projektów z dofinansowaniem zewnętrznym;

KULTURĘ TWORZĄ LUDZIE

  • Społeczna rola kultury, jako narzędzie do rewitalizacji społecznej
    • włączanie w życie miasta grup wykluczonych społecznie, m.in. dzieci i młodzież z obszaru rewitalizacji;
    • Włączanie w kulturę nowych przyjezdnych, szczególnie osób pochodzenia ukraińskiego;
    • Włączenie lokalnych twórców, artystów oraz ich dzieł w obieg kulturalny i gospodarczy;
    • Włączenie lokalnych animatorów i twórców w działania miasta;
    • Budżet na działania spontaniczne w instytucjach kultury,
    • Budżet na potrzeby działań organizacji, współpracy niezależnych twórców;
    • Dofinansowanie wartościowych działań i inicjatyw artystycznych oraz kulturalnych;
    • Budżet na stworzenie silnego środowiska organizacji pozarządowych realizujących projekty kulturalne i oświatowe;
    • Rezydencje artystyczne – uwzględnienie artystów pracujących w przestrzeni publicznej miasta;
  • Kultura dostępna: ciekawe miejsce na spacer, spotkania ze znajomymi, aktywizacja lokalnych społeczności;
  • Kultura zawsze blisko- mentalnie i fizycznie- centra aktywności lokalnej, środowiska artystyczne;
  • Kultura instytucjonalna
    • Organizacja wydarzeń na najwyższym poziomie, jako wskazanie kierunków;
    • Realizacja grantów na doskonalenie zawodowe kadr w zakresie edukacji kulturalnej;
  • Młodzi twórcy
    • “Inwentaryzacja twórców” – lokalnych młodych talentów, przyszłej elity kreatywnej miasta;
    • Gorzowska Setka: w ciągu 10 lat 100 nowych twórców w mieście;
    • Stypendia dla młodych twórców;
    • Studio nagrań dla młodych twórców muzyki przy szkole muzycznej;
  • Edukacja
    • „Transfer kreatywności” – Współpraca instytucji kultury ze szkołami – zaplanowanie i zorganizowanie stałej współpracy instytucji kultury: Filharmonii Gorzowskiej i Teatru im. Juliusza Osterwy ze „szkołami kreatywnymi”;
    • Programy przybliżania uczniom i nauczycielom pracy instytucji, „zapraszania za kulisy”, planowego budowania w „szkołach kreatywnych” aktywnej widowni obu instytucji;
    • Programy wizyt artystów z obu instytucji w życiu szkolnym ze specjalnie zaplanowanymi formami edukacji pobudzającej kreatywność;
    • Budżet na projekty edukacyjne w dziedzinie architektury i sztuki;
    • Wprowadzenie miękkich projektów na działania aktywizujące dzieci, zachęcające do działalności pozaszkolnej, terapeutycznej, pobudzającej ich kreatywność, uśpione sytuacją materialną rodziców talenty;
    • Udział uczniów w wydarzeniach kulturalnych odbywających się poza szkołą,
    • promowanie i nagradzanie nowatorskich projektów edukacyjnych dla placówek edukacji, instytucji kultury i organizacji pozarządowych;

PROMOCJA. DOBRY PRODUKT – GORZOWSKA KULTURA

  • Organizacja festiwali o wyraźnym profilu (Reggae Nad Wartą, Festiwal Muzyki Filmowej), festiwali łączących różne dziedziny sztuki;
  • Promocja miasta oparta na ludziach sukcesu związanych z Gorzowem;
  • Budowanie wizerunku miasta jako ośrodka twórczości i kreatywności;
  • Promocja aktywności gorzowskich twórców;
  • Wydarzenia i działania odbijające się echem w regionie, w kraju i na świecie;

GENIUS LOCI

  • Utworzenie “miejsc” kultury i sztuki – gdzie się przebywa, a nie bywa pod krawatem;
  • Wsparcie inwestycyjne – adaptacja obiektów na cele związane z twórczością i upowszechnianiem kultury;
  • Obecność i dobra kondycja ośrodków kultury – i tych formalnych, i niezależnych;
  • Wprowadzanie w przestrzeń publiczną różnych rodzajów sztuki (obiekty małej architektury, murale itp.);
  • Wsparcie tworzenia lokalnych miejsc kultury:
    • udostępnienie pomieszczeń;
    • ulgi w czynszu;
    • w miarę możliwości dotacje celowe;
    • granty dla indywidualnych animatorów na działania animacyjne na osiedlach;
    • wspieranie projektów integrujących, międzypokoleniowych;
  • Pracownie dla artystów (zachęta do powrotu);
  • Remont Miejskiego Ośrodka Sztuki;

8B. AKTYWNY GORZOWIANIN

AKTYWNOŚĆ MIESZKAŃCÓW

  • Wspieranie aktywności fizycznej mieszkańców;
  • Wsparcie i rozwój Szkoły Mistrzostwa Sportowego, a także klas sportowych w szkołach publicznych;

POPŁYWAMY

  • Podjęcie działań w kierunku utworzenia odkrytej pływalni oraz pływalni krytych przy szkołach;
  • Kontynuacja i rozwój programu nauki pływania dzieci i młodzieży;
  • Unowocześnienie infrastruktury kąpieliska w Nierzymiu;

NA NOGACH

  • Sukcesywne tworzenie ciekawych, połączonych z innymi aktywnościami terenowymi ścieżek do biegania, nordic walking, rolkarskie;
  • Tworzenie miejsc terenowej aktywności – place do gimnastyki, gier terenowych, aktywności fizycznej, siłownie plenerowe;
  • Wspieranie organizacji aktywności opartej na tańcu i aerobiku;

NA WYCIECZKĘ  DO SĄSIADÓW. MOŻE KONNO?

  • W oparciu o współpracę z organizacjami turystycznymi działającymi w mieście oraz gminami Aglomeracji Gorzowskiej tworzenie i usprawnianie istniejących trasy do turystyki pieszej oraz terenów rekreacyjnych;
  • Podjęcie współpracy z gminami Aglomeracji Gorzowskiej w celu utworzenia komunikacji miejskiej na pobliskie gorzowskie kąpieliska w sezonie letnim;

KLUB SPORTOWY? TO DUŻE PIENIĄDZE

  • Dostosowanie Strategii Sportu i Turystyki do warunków rzeczywistych;
  • Wsparcie klubów sportowych zajmujących się sportem zawodowym w pozyskiwaniu środków finansowych oraz sponsorów;
  • Ustalenie uczciwych zasad wykorzystania bazy sportowej;
  • Racjonalizacja finansowania grup młodzieżowych i dofinansowania wyjazdów;
  • Zachęcenie dyrektorów szkół i nauczycieli wychowania fizycznego do tworzenia Szkolnych Klubów Sportowych;
  • Wsparcie organizacji zajmujących się organizacją sportu powszechnego, szczególnie dzieci, młodzieży i seniorów;

INFRASTRUKTURA – POTRZEBUJEMY WSPARCIA ZEWNĘTRZNEGO

  • Tereny przy ul. Mironickiej – ogłoszenie konkursu architektonicznego za koncepcję zagospodarowania terenów rekreacyjnych i ich integracja z gminą Kłodawa;
  • Podjęcie działań w kierunku zmiany finansowania za użytkowanie obiektów sportowych;
  • Park Zacisze – przygotowanie terenów pod kolarstwo górskie, spełniające wymogi organizacji zawodów;
  • Park Słowiański (plac cyrkowy) – kompleks rekreacyjny – przygotowanie oznakowanych  i oświetlonych tras biegowych oraz do nordic walking, siłowni, wymiana uszkodzonych ławek oraz montaż nowych, budowa skate parku oraz street workout;
  • Park Wieprzyce – tor MTB, przygotowanie tras do specjalistycznych zjazdów spełniające wymogi organizacji zawodów;
  • Zagospodarowanie terenów rekreacyjnych przy Kanale Ulgi – ogłoszenie konkursu architektonicznego;

TURYSTYKA

  • Utworzenie Punktu Informacji Turystycznej i powierzenie w otwartym konkursie jego prowadzenia NGO;
  • Wdrożenie Systemu Informacji Miejskiej, jako ujednoliconego wizualnie oznakowanie budynków, ulic, tablic informacyjnych i kierunkowskazów;
  • Sport i turystyka wodna: przygotowanie nabrzeży dla żaglówek, jachtów motorowych, narciarzy wodnych i regat. Nieśmiałe próby penetracji podejmowane przez turystów napotykają pustynię infrastruktury turystycznej. Berlin jest połączony szlakami wodnymi nie tylko z Gorzowem i całą wschodnią Polską, ale również z zachodem Europy;
  • Dążenie do rozbudowy kwalifikowanej bazy hotelarskiej, wioślarskiej, żeglarskiej i motorowodnej a także zaplecza remontowego (remontowa lub produkcyjna stocznia jachtowa);
  • „Gorzowska mapa atrakcji” – wspierać tradycyjne rzemiosła budujące krajobraz kulturowy – terytorialnych zagęszczeń i skupisk działalności o podobnym lub uzupełniającym się charakterze, np. „ulic gastronomicznych”, „podwórek kreatywnych” czy „zaułków tradycyjnych rzemiosł”. Promować wśród mieszkańców oddolne organizowanie specyficznych tożsamości swojej ulicy poprzez wybranie dla niej tematu przewodniego;
  • Odbudowa punktów widokowych na terenie miasta m.in. nad Schodami Donikąd, na stadionie Stilonu, na Murawach Gorzowskich;

GORZÓW Z WARTĄ WIĘCEJ WART

Rzeka jako oś turystyczna miasta;

  • Nabrzeże do cumowania barek wraz z infrastrukturą dla gości;
  • Rozwój portu rzecznego;
  • Zagospodarowanie starego basenu portowego przy Fabrycznej;
  • Turystyka i rekreacja w oparciu o kanał ulgi: rozwój sportu, turystyki i rekreacji wodnej;
  • Współpraca z Wielką Pętlą Wielkopolski w celu wspólnej promocji turystycznej;
  • Podjęcie działań w kierunku utworzenia „Zielonego Bulwaru” w połączeniu z rewitalizacją miasta na odcinku nabrzeża rzeki od strony Zamościa od mostu Staromiejskiego wzdłuż ulicy Fabrycznej do mostu kolejowego;

8C. NASI MALI PRZYJACIELE

WIEM, ŻE JESTEŚ

  • Wprowadzenie obowiązkowego czipowania psów i kotów wraz z systemem identyfikacji;

MAM SWOJE MIEJSCE

  • Poprawa warunków gminnego schroniska (monitoring, dyżury nocne);
  • Zorganizowanie miejsc tymczasowego pobytu dla kotów;
  • Promowanie adopcji zwierząt;
  • Stworzenie z przedstawicielami organizacji prozwierzęcych programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi;
  • Wybiegi dla psów na osiedlach i w centrum miasta;
  • Ochrona siedlisk: zakrzaczenia, stare drzewa, roślinność nadbrzeżna, remizy ptasie, budki dla ptaków i nietoperzy, stanowiska obserwacji ptaków;

ZAOPIEKUJ SIĘ MNĄ

  • Współtworzenie z organizacjami prozwierzęcymi warunków brzegowych dla przetargów na usługi w obszarze zwierząt bezdomnych;
  • Usprawnienie kanału informacyjnego między Urzędem Miasta, Policją, łowczym miejskim i organizacjami prozwierzęcymi;
  • Program sterylizacji bezdomnych i właścicielskich zwierząt;
  • Utworzenie bazy zwierząt „zaopiekowanych”, po leczeniu;
  • Stworzenie system opieki nad dzikimi zwierzętami na terenie miasta;